Het uniform

Een uniform dient om als groep herkenbaar te zijn. Een scout of gids komt dus steeds in perfect uniform naar scoutsactiviteiten.

Kapoenen hebben geen voorgeschreven uniform. Het basisuniform is eventueel ook in kapoenenmaten beschikbaar. Wel dragen ze ook steeds een scoutsdas en eventueel een gele T-shirt van onze groep.

Scoutsdas
Op elke scoutsactiviteit te dragen en dat gedurende de hele activiteit. Dus niet tussen de schouderbandjes van je scoutshemd steken.
Voor 8 euro te koop bij je leiding. Vergeet niet om je naam erop te zetten!

Groene broek
Door iedereen te dragen tijdens scoutsactiviteiten (zeker vanaf de jonggivers). Kort of lang doet er niet toe, maar wel steeds (donker)groen. Mag maar hoeft zeker niet een broek van de Hopper Winkel te zijn.

Beige uniformhemd + kentekens
Te kopen in de Hopper Winkel (in Gent of op www.hopper.be/winkel). Belangrijk: graag alle kentekens op de juiste plaats en geen overbodige of oude kentekens laten hangen. Voor zo’n hemd draag je zorg: geen teksten met alcoholstift erop en minstens de voorkant van het hemd moet volledig in orde zijn. We dragen tegenwoordig het scoutshemd uit de broek, maar wel nog steeds met de mouwen opgestroopt (als teken van 'weest paraat').
Tip: met stift je naam op het etiket schrijven!

1. Takkenkenteken
  2. groepslint Baden-Powell Eeklo
  3. jaarkenteken
  4. das
  5. Vlaamse Leeuw
  6. internationaal scoutsembleem (voor jongens) of gidsenembleem (voor meisjes)
  7. Belgische Vlag
  8. belofteteken

Weetjes

Tweedehandsshop

Omdat kinderen nogal rap uit hun scoutshemd groeien en omdat een hemd of broek toch heel wat kost, heeft onze scoutsgroep een tweedehandsshop.
De prijzen zijn als volgt:

• T-shirt : € 2,00
  • ​Korte broek: € 5,00
  • Lange broek: € 5,00
  • Hemd: € 8,00
  • Trui: € 5,00

Paskoffer draag je het scoutsembleem. Ben je een meisje dan draag je het gidsenembleem.

• Jaarkenteken: elk jaar anders. Oude jaarkentekens kan je achteraan je scoutshemd opnaaien, maar dit hoeft zeker niet.
  • Beloftekenteken: mag er enkel opstaan als je bij je tak je belofte al hebt afgelegd. Dit gebeurt op een belofteweekend.
  • Onze scoutsgroep heeft ook eigen gele t-shirts met ons logo als opdruk. Voor 7,50 euro te koop in de scoutsbar. Niet verplicht, maar wel leuk.
  • De leiding van onze groep heeft ook zwarte truien met gele opdruk. Op de achterzijde van elke trui is hun naam te lezen of hun totem. Maar enkel voor leiding en jin, dus nog even wachten. Wel heeft Scouts en Gidsen Vlaanderen ook mooie truien.